Media

Daniela Alecse, L’Amande: Franciza, pasul următor în dezvoltarea unui business de nișă

În 2016, Daniela Alecse a părăsit domeniul asigurărilor pentru o nouă provocare: antreprenoriat, într-un segment de nișă. Diagnosticată cu boala celiacă, a considerat că un laborator unde să realizeze produse fără gluten ar reprezenta alegerea perfectă, mai ales că nu exista ceva asemănător la acel moment. Început exclusiv cu astfel de produse, businessul L’Amande – Desserts sans gluten a ajuns să ofere mai multe produse free from și să-și pregătească următorul pas în dezvoltare: francizarea.

Cum a fost începutul activității într-un segment horeca atât de nișat? Care au fost cele mai mari provocări?

Începutul a fost dificil. Am început cu câteva rețete de fursecuri și prăjituri, în mare parte ale mamei, rețete normale pe care a trebuit să le adaptăm la cele fără gluten. Au fost necesare mai multe luni de probe și multe materii prime aruncate la gunoi, practic. În cazul acestor produse, materia primă poate fi și de zece ori mai scumpă decât cea cu gluten, iar să lucrezi cu făina fără gluten este o adevărată încercare. Marea provocare a fost că, la acel moment, furnizorii pentru horeca nu prea cunoșteau conceptul de gluten free, au fost foarte puțini care au dorit să mă ajute. La toate acestea s-a adăugat faptul că nici nu știam câți clienți voi avea, pentru că nu exista o bază de date cu cei diagnosticați cu intoleranță la gluten, deși e o boală autoimună. Pe scurt, nu știam dacă voi reuși să trec peste perioadele de vară sau lunile de început de an, când vânzările sunt mici, dar am riscat și am reușit.

Cum a evoluat businessul din punctul de vedere al sortimentației, dar și al numărului de clienți?

Businessul a crescut organic, în fiecare an, atât în ceea ce privește portofoliul de produse, cât și numărul de clienți și cifra de afaceri. După fursecuri și prăjituri, am trecut la pâine, patiserie, pizza sau gogoși. În prezent, la L’Amande se găsesc aproape toate prăjiturile clasice de la amandine, ecleruri sau doboș, până la prăjituri moderne, mousse-uri de ciocolată cu inserții de fructe, dar și ciocolată de casă, fursecuri, biscuiți, cornulețe, sărățele, patiserie dulce și sărată, diverse sortimente de pâine etc. De asemenea, am diversificat mult și gama de produse fără lapte, fără ou și lapte etc. Este dificil pentru echipa mea mică, dat fiind că, în cazul nostru, volumul de muncă este de trei ori mai mare decât într-o cofetărie obișnuită. Noi suntem nevoiți să facem cantități foarte mici din toate produsele, deoarece, fiind gluten free, se usucă sau devin foarte fragile și se rup foarte repede. Însă sunt foarte mândră că acum nu există aproape niciun produs obișnuit, cu gluten, pe care să nu-l putem face și noi. Și pot să susțin cu tărie că gustul produselor noastre este de multe ori cu mult peste cel al produselor din alte cofetării și patiserii, deoarece folosim doar ingrediente curate și naturale.

Ați extins portofoliul cu mai multe tipuri de produse „free from”, pentru consumatorii cu diverse alergii și intoleranțe. Cum a venit această decizie?

Da, am fost gluten free la început, dar apoi am văzut că cele mai multe persoane care au intoleranță la gluten au și intoleranță la lactoză, astfel că am decis să dezvoltăm și o gamă de produse fără lactoză. Celelalte produse au apărut în urma solicitărilor, mai ales din partea părinților cu copii cu alergii la poteina laptelui de vacă, sau alergii la ou, nuci etc. Și cum copiii au mai mare nevoie de dulciuri, ne-am asumat, deși este foarte dificil.

Care sunt preferințele consumatorilor? Care sunt cele mai solicitate produse?

Avem clienții fideli pe partea de panificație, însă pot să spun că patiseria e pe primul loc, deși nu o facem decât în două zile din săptămână, iar gogoșile și croissantele doar într-o zi a săptămânii. În ceea ce privește prăjiturile, clienții le preferă pe cele clasice, deși am făcut și prăjituri moderne, extraordinare la gust, precum mousse-uri de ciocolată cu inserții de fructe, entremet etc. Eclerurile sunt pe primul loc, iar amandina pe locul al doilea. La capitolul fursecuri, pe primul loc se află sărățelele mamei, apoi vin cornulețele cu nucă, nuga și ciocolata de casă. Am observat că rețetele mamei primează, cred că există o tendință către regăsirea gustului copilăriei.

Cum stau lucrurile acum în ceea ce privește achiziționarea materiilor prime?

Cum spuneam, a fost foarte greu, dar până la urmă au început să vină și distribuitorii către noi. Lucrăm cu peste 20 de mixuri de făină, doar cu ciocolată belgiană, frișcă din Franța, unt din Italia, pentru că, din păcate, nu prea am avut opțiuni de la producătorii români. În prezent, majoritatea materiei prime utilizate în realizarea produselor noastre, în proporție de circa 90%, este achiziționată de la furnizori români care se aprovizionează din străinătate, dar colaborăm și cu două fabrici românești. Ne mândrim cu o relație foarte bună cu distribuitorii cu care suntem parteneri încă de la început și cred că și ei sunt mândri că lucrează cu noi.

Având în vedere că sunteți un business de nișă, cum a fost pentru voi 2020? Cum v-ați descurcat?

Deși timp de două luni am muncit doar eu și fiul meu, pentru că am decis că cel mai bine ar fi ca echipa să stea acasă (cu același salariu, fără a fi în șomaj tehic), și am făcut diverse produse doar pe comandă, 2020 a însemnat o creștere a cifrei de afaceri. În plus, tot anul trecut am mai adus un om extraordinar în echipă, iar numărul de clienți s-a majorat foarte mult, datorită faptului că am extins gama de produse „free from”.

Vorbind de potențial, ce oportunități au businessurile de nișă în România?

De când am demarat acest business am avut parte de susținere și consultanță din partea băieților de la French Revolution. Ei m-au încurajat și mi-au spus că nu trebuie să îmi fie teamă pentru că „dacă ai un business de nișă și ești singura, sigur vei reuși!”. Și au avut dreptate. După aproape cinci ani, suntem în continuare singuri pe piață. Deci, categoric există oportunități de dezvoltare. De aceea, tot anul trecut, în vară, am decis să lansăm franciza L’Amande, pentru că am avut cereri, dar noi nu putem livra în țară, întrucât produsele sunt foarte fragede și nu ar rezista la transport. Ca francizor, vom oferi acces la o gamă variată de produse și rețete: prăjituri, patiserie, brutărie, totul fără gluten și la rețeaua de furnizori, precum și training inițial și ongoing, care presupune tot suportul și know-how-ul din partea noastră atât înainte de lansare, cât și pe durata contractuală. Îmi doresc foarte mult ca acest concept să se extindă în țară prin sistemul de francizare. Cred că există mare potențial pe această nișă.

Cum te-ai descrie ca antreprenor? Care sunt atuurile pe care te bazezi pentru a merge mai departe?

Sunt un om extrem de sensibil. Iubesc foarte mult oamenii, nu cred că voi deveni vreodată antreprenorul „leu”, pentru care să primeze banii sau profitul. Am construit acest business pentru a ajuta oameni care, asemeni mie, au nevoie de astfel de produse, free from. Atât timp cât voi avea bani să trăim decent, este suficient. Cred că atuurile mele sunt, în primul rând, pasiunea pentru ceea ce fac, dar și ambiția, optimismul, integritatea și sinceritatea.

Articol complet aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *